Kohti kestävämpää tekstiilialaa – EU:n tekstiilistrategia tarjoaa suomalaisyrityksille paljon mahdollisuuksia

EU:ssa on valmisteilla uusi tekstiilistrategia. Sen tavoitteena on vahvistaa tekstiilialan kestävyyttä, kilpailukykyä ja innovaatioita. Suomen Tekstiili & Muoti nostaa suomalaisyritysten osaamisen strategian valmisteluun – tutustu tuoreeseen lausuntoomme.

Euroopan unioni haluaa edistää siirtymistä kohti kestävää tekstiilialaa: ideana on, että jatkossa tuotteet suunnitellaan aiempaa pitkäikäisemmiksi, uudelleenkäytettäviksi, korjattaviksi ja kierrätettäviksi. Tekstiilistrategian on tarkoitus kattaa laajasti myös muita alan vastuullisuusteemoja. Uusille tekstiilien kiertotalousratkaisuille ja niitä edistäville investoinneille halutaan myös luoda edellytyksiä, jotta eurooppalainen tekstiiliala toipuu koronapandemiasta kestävällä tavalla.

Suomen Tekstiili & Muoti nostaa EU:n tekstiilistrategian valmistelun vaiheissa esiin suomalaisyritysten tarjoamia ratkaisuja alan globaaleihin haasteisiin. Meidän näkemyksemme mukaan tekstiilistrategia tarjoaa paljon mahdollisuuksia suomalaisyrityksille, joista löytyy valtavasti kiertotalouteen ja vastuullisuuteen liittyvää osaamista. Erillisen tekstiilistrategian avulla voidaan myös puuttua alan rakenteellisiin esteisiin ja luoda yhdenmukaisia ratkaisuja esimerkiksi tekstiilien kierrätykseen. Lisäksi on tärkeää, että tekstiilistrategia kannustaa yrityksiä kiertotalouteen ja tarjoaa tukea sitä edistäviin investointeihin.

Suomi voi näyttää suuntaa tekstiilien kiertotaloudessa, esimerkiksi kun Paimioon avautuu kesällä uusi tekstiilien kierrätyslaitos. Olemme myös ehdottaneet, että Suomi voisi olla yksi EU:n kiertotaloushubeista eli -keskittymistä. (Lue aiemmat uutisemme: Tekstiilien kiertotalous etenee, poistotekstiilien jalostuslaitos avataan Paimioon ja Suomeen halutaan EU:n kierrätyshubi)

Suomalaisyrityksillä on aiheessa paljon annettavaa, sillä kiertotalous ei ole yksinomaan poistotekstiilin käsittelyä. Kiertotalouteen kuuluvat myös esimerkiksi uudet tekstiilialan innovaatiot, kuten Suomessa kehitettävät tekstiilikuidut, sekä tekstiilien vuokrauksen kaltaiset uudet liiketoimintamallit. Tekstiilistrategia kiinnittää huomiota myös tuotteiden laatuun ja kestävyyteen, mikä on jo pitkään ollut monen suomalaisyrityksen toiminnan lähtökohta.

Strategian etenemisen suunnitelmaa koskeva lausuntokierros päättyi tiistaina 2.2., ja tekstiilistrategian odotetaan valmistuvan syksyllä. Laajempi tekstiilistrategiaan liittyvä kuuleminen avautuu kevään kuluessa. Lopullista komission ehdotusta tekstiilistrategiasta odotetaan vuoden 2021 syyskauden alussa.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n lausunto on luettavissa tästä linkistä

Tule mukaan vaikuttamaan vastuullisuuskysymyksiin

Suomen Tekstiili & Muodin jäsenyritysten vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuudet lisääntyvät kevään aikana uusilla teemakohtaisilla vaikuttajaryhmillä. Vaikuttajaryhmät tarjoavat erinomaisen väylän yrityksille osallistua ja vaikuttaa koko toimialaa koskeviin aloitteisiin.

Vastuullisuuteen ja kiertotalouden vaikuttajaryhmän jäsenet pääsevät vaikuttamaan siihen, miten liitto tätä aihepiiriä lähestyy ja millaisen roolin suomalainen tekstiili- ja muotiala ottaa: mitä ala tarvitsee päättäjiltä, miten pystymme rakentamaan kestävää ja kannattavaa liiketoimintaa ja millainen sääntely- ja kannustinjärjestelmä toimintaa ohjaa.

Lue lisää jäsenyritysten vaikuttajaryhmistä ja hae mukaan 22.2.2021 mennessä.

Ajankohtaista aiheesta

Tekstiilin ja muodin kasvusopimuksen toimeenpano on käynnistynyt – ensimmäiset hankkeet jo vauhdissa

Yrityskysely: Suomalaiset tekstiili- ja muotiyritykset omaksuneet digitaaliset teknologiat hyvin suhteessa eurooppalaisiin

Uutishuone