Nopea muutos maskikankaan valmistajaksi – näin se onnistui

Kuitukangasvalmistaja Ahlström-Munksjö kehitti keväällä ennätysajassa uuden kasvomaskimateriaalin. Aiemmin teollisia ilmansuodattimia valmistanut Tampereen-tehdas tarttui nopeasti uuteen tuotantoon. Myyntipäällikkö Otto Kivi kertoo, miten koko organisaatio saatiin mukaan muutokseen.

”Meillä työskentelee Tampereen-yksikössä 25 toimihenkilöä ja 60 henkeä tehtaalla. Konsernitasolla olemme pieni yksikkö, liikevaihto reilu 30 miljoonaa, kun se koko konsernissa on kolme miljardia. Mutta kevät oli meille aivan poikkeuksellinen ponnistus, kun teimme kuitenkin merkittävää uutta bisnestä ja suurin osa toimihenkilöistä oli vielä etänä. 

Tietenkin meillä helpotti se, että tarvetta muutokselle perusteltiin joka puolella koko ajan: uutiset tekivät sen puolestamme, jos vain avasi netin, television tai luki lehteä. Ihmiset ymmärsivät nopeasti, että olemme tärkeän asian äärellä.”

”Kun kaikki ymmärtävät, miksi pitää tehdä jotain, muutos on huomattavasti helpompaa. Laitoimme ensimmäiset tiedotteet maskikankaan valmistamisesta maaliskuussa, ja median kiinnostus kasvoi. Yleensä tuotteistamme ei olla julkisuudessa kiinnostuneita, mutta nyt tehtaan aidan takana päivysti valokuvaajia. 

Silloin meidän porukalle tuli ylpeyttä, että me ollaan se tehdas ja me pystymme tämän tekemään.

Ihmiset ymmärtävät asioita monella tavalla: toiset haluavat lukea, toiset kuunnella, toiset katsoa videota aiheesta. Jotta saisi normaalioloissa näin vahvasti viestittyä omalle väelle heti projektin alussa, pitäisi olla aikamoiset resurssit. Oikeassa maailmassa näin ei valitettavasti ole.”

”Meillä on tuotekehityksessä, tuotannossa ja myynnin puolella selkeät toimenkuvat. Asiat menevät eteenpäin, kun kaikilla on selkeät vastuut. Tiesimme, mitä kunkin pitää tehdä, ja uusista asioista sovimme yhdessä, kuka hoitaa.

Olemme tottuneet tekemään tällaisia projekteja globaalisti ja käyttäneet ennenkin digikanavia yhteydenpitoon. Nyt prosessia helpotti, että kaikki tehtiin suomeksi.

Äärimmäisen tärkeää oli koko ajan katsoa, kenellä on kiireisin rooli juuri meneillään, ja antaa hänelle mahdollisuus keskittyä.

Onnistuminen uuden materiaalin kehittämisessä ja tuomisessa tuotantoon oli vahvan tiimityön tulosta. Kukaan yksittäinen ihminen ei voi saada tällaista aikaiseksi.”

Lue seuraavaksi

28.5.2024

Suunnittelijasta brändiksi – moduulivaatteista tunnetulle Sofia Ilmoselle oma yritys on opettanut kärsivällisyyttä

28.2.2024

Tiukan paikan tekstiileillä vihreämpiä ratkaisuja

30.1.2024

Nyt kunnianhimoa brändäykseen!

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan